آموزش مقدماتی زبان سی شارپ- قسمت سوم
مقالات علمی آموزش زبان سی شارپ, برنامه نویسی سی شارپ, تابع Console.ReadLine, تابع consoleWriteLine, توابع ورودی و خروجی در سی شارپ, فرمت توابع خروجی در سی شارپ3. ورودی و خروجی در سی شارپ
در بسیاری از مواقع برنامههای کاربردی (که با یک زبان سطح بالا مانند c# نوشته میشوند) نیاز به تعامل با کاربر دارند که این تعامل به صورت ورودی یا خروجی نمود پیدا میکند. عملیات ورودی/خروجی در کامپیوتر کار نسبتا پیچیدهای است اما این پیچیدگی با استفاده از ابزارهایی در زبانهای سطح بالا پنهان شده و فرایند تعامل به راحتی صورت میگیرد. به این ابزارها اصطلاحا توابع ورودی/خروجی گفته میشود.
توجه: تابع ماشینی است که روی یکسری از داده پردازش انجام داده و نتیجه پردازش را به شیوه مطلوب در اختیار ما قرار میدهد. لذا میتواند یکسری ورودی و یکسری خروجی داشته باشد.
تابع ورودی: با استفاده از این تابع کاربر میتواند دادهها را به کامپیوتر منتقل کند. در سی شارپ تابع ()Console.ReadLine برای خواندن یک خط از ترمینال (محیطی که کاربر با برنامه سطح بالا در ارتباط است) مورد استفاده قرار میگیرد.
تابع خروجی: با استفاده از این تابع کاربر میتواند نتیجه پردازش روی دادهها را در ترمینال مشاهده کند. در سی شارپ تابع ()Console.WriteLine برای نوشتن (یا نمایش) در ترمینال مورد استفاده قرار میگیرد.
مثال: برنامهای بنویسید که اسم کاربر را دریافت کند و به او سلام کند.
توضیحات: همان طور که از برنامه ذیل مشخص است در خط اول برنامه از تابع ()Console.WriteLine برای چاپ عبارت Enter username: استفاده شده است (یعنی نام خود را وارد کن).
توجه: در حال حاضر فعلا به دستوراتی که بعد از static void Main(string[] args) آمدهاند توجه کنید. کم کم با این دستورات بیشتر آشنا خواهید شد، در حال حاضر تنها به این مسئله توجه کنید که برای نوشتن تمام برنامههای سی شارپ آنها را باید درون این قالب بنوسید.
اما در خط دوم برنامه با استفاده از تابع ()Console.ReadLine مقداری که توسط کاربر در ترمینال نوشته شده خوانده میشود و در متغیری به نام userName قرار میگیرد.
در خط سوم رشته ” Hi” با مقدار متغیر userName که از کاربر دریافت شده است الحاق شده (علامت + دو رشته را با هم الحاق میکند یعنی به هم وصل میکند) و توسط تابع ()Console.WriteLine در ترمینال نمایش داده میشود.

خروجی برنامه فوق به صورت زیر خواهد بود.

4. کامنت یا توضیحات (comment)
در صورتی که بخواهیم در برنامه برای یک یا مجموعهای از دستورات توضیحات اضافه کنیم از ساختار کامنت استفاده میکنیم. در زبان سی شارپ دو back-slash باعث کامنت کردن کد یا متن میشود و از آن پس دیگر برای کامپایلر قابل مشاهده نخواهد بود. هنگامی که متن یا دستوری را کامنت میکنید رنگ آن به صورت خاصی نشان داده میشود. به عنوان نمونه، خط زیر یک دستور و یک کامنت را با هم در یک خط نشان میدهد.
Console.WriteLine(“Hello World!”); // این دستور برای چاپ مورد استفاده قرار میگیرد
- تبدیل نوع (Type Casting)
تبدیل نوع زمانی انجام میشود که میخواهید یک نوع دادهای را به نوع دادهای دیگر انتساب دهید. این کار به دو صورت نهان (Implicit) یا خودکار (automatically) و آشکار (Explicit) یا دستی (manually) انجام میشود.
تبدیل نوع نهان
در این تبدیل، یک نوع با فضای کوچک به یک نوع با فضای بزرگ به صورت خودکار تبدیل میشود. تبدیل نوع به ترتیب زیر انجام میشود:
char
-> int
-> long
-> float
-> double

تبدیل نوع آشکار
در این تبدیل یک نوع دادهای به صورت دستی (یعنی با استفاده از توابع آماده) به نوع دادهای دیگر تبدیل میشود. توابع آماده که برای این منظور مورد استفاده قرار میگیرد شامل:
Convert.ToBoolean: یک نوع دادهای را به نوع بولی تبدیل میکند.
Convert.ToDouble: یک نوع دادهای را به نوع double تبدیل میکند.
Convert.ToString: یک نوع دادهای را به نوع string تبدیل میکند.
Convert.ToInt32: یک نوع دادهای را به نوع int32 تبدیل میکند.
Convert.ToInt64: یک نوع دادهای را به نوع int64 تبدیل میکند.

به جای توابع تبدیل میتوان از روش دیگری استفاده نمود. در این روش ما نوعی که باید به آن تبدیل شود را در پرانتز همانند شکل زیر مینویسیم.

بازدیدها: 0